När ett solo rycks ur sitt sammanhang blir det svårt att förbereda sig för den musikaliska kontext det kommer från. När vi spelar i med andra påverkas sättet vi tolkar vår egen del. Många flöjtsolon i orkesterrepertoaren utgör den ledande melodin i det givna musikstycket vilket gör det nödvändigt att studera och uppleva dem inom sitt musikaliska sammanhang. Rytm, harmoni, intonation (i relation till harmonin), färg, frasering etc ger sig ofta självt då och solot blir musik.
Att öva med en flöjtkvartett ger möjlighet till detta sammanhang, då det ju inte är så lätt att hitta en orkester att studera med – innan det är dags för audition, orkesterrepetition eller konsert.
Därför har Mariko Zudan arrangerat för fyra flöjter till arrangemang som kan berika ditt framtida spel i orkester – samtidigt som du spelar bra musik tillsammans med flöjtkamrater.
- Volym 1 innehåller
- arian "Aus Liebe" från Bachs Matteuspassion
- tre Mozart-arior
- Beethoven: Eroica-symfoni och Leonora 1
- Mendelssohns En midsommarnattsdröm
- Wilhelm Tell-overtyren av Rossini
- och Intermezzot från Carmen av Bizet