Ensembleledning
295 kr
Produktinformation
Numera jobbar man alltmer med rock- pop- och jazzensembler i kulturskolan såväl som i skola och studieförbund. För att vara en bra ensembleledare behöver du ha inte bara musikalisk kompetens utan också kunskaper om den lilla gruppens psykologiska mekanismer såsom roller, grupprocesser och arbetsfaser.
Utgiven: | 2005 |
Vikt: | 275 g |
Översikt
Artnr:
9789144036762
Om ledarskap i mindre musikgrupper.
Låtlista
9
Tack
11
Förord
12
Till vem riktar sig den här boken
15
Gruppen–individen
15
Definition av en grupp
16
Gruppens psykiska klimat
16
Stödjande klimat
16
Försvarsinriktat klimat
18
En modell för hur man jobbar med grupper
19
Komponenter
20
Utvecklingsfaser
21
Syften, behov och roller
23
Organisationens syften
23
Uttalade syften
23
Dolda syften
25
Deltagarnas syften och behov
25
Instrumentella syften
26
Socioemotionella syften och behov
29
Deltagarnas roller
30
Den informella rollen
30
Den formella rollen
32
Instrumentella rollfunktioner
33
Socioemotionella rollfunktioner
34
Självcentrerade rollfunktioner
35
När rollfunktionerna har gått snett
36
Psykologiska försvar
38
Individuella psykologiska försvar
40
Gruppförsvar
41
Två andra former av gruppsykologiskt försvar
42
Status, makt och hierarki
43
Förvärvad status
44
Tillskriven status
45
Att förändra sin status
47
Grupprocesser
48
Kommunikation
48
Definition
49
Kommunikation i praktiken
50
Envägskommunikation
51
Tvåvägskommunikation – Kommunikation med feedback
51
Falsk tvåvägskommunikation
51
Kommunikation i stödjande resp försvarsinriktat klimat
52
Metoder för förbättrad kommunikation
53
Accepterande språk
61
Vem äger problemet
62
Hur vet man vem som äger problemet
63
Aktivt lyssnande
66
Risker med aktivt lyssnande
67
Jag-budskap (och du-budskap
71
Vilka metoder ska man använda
72
Transaktionsanalys – ett annat sätt att se på kommunikation
77
Problem- och konflikthantering
78
Vad är en konflikt
78
Grupp- och individkonflikter
80
Metoder för konflikthantering
80
Konfliktförebyggande färdigheter
80
Sammankoppling
81
Omformulering
81
Klargörande
82
Avstämning
83
Gräns- och normsättning
83
Empati
84
Stödjande
84
Den 3:e vägen – alla vinner, ingen förlorar
85
Metod 1 och 2
85
Metod 1
86
Metod 2
87
Metod 3 – båda vinner
88
Lösning enligt metod 1
88
Lösning enligt metod 3
90
Metod 3 i sex steg
90
Logiska och naturliga konsekvenser
91
Skillnaden mellan konsekvens och straff/belöning
91
Naturliga konsekvenser
91
Logiska konsekvenser
92
Riktlinjer för logiska konsekvenser
92
Ge en valmöjlighet
93
Låt eleven/eleverna själva vara med och fastställa konsekvenserna
94
Se till att konsekvenserna verkligen är relaterade till handlingen
94
Ge bara valmöjligheter som du kan leva med
94
Behandla dina elever med respekt
95
Låt dem välja en gång och handla sedan
95
Om det inte fungerar då
97
Värderingskonflikter
98
Hur känner man igen en värderingskonflikt
99
Varför fungerar inte jag-budskap och metod 3
99
Hur man tacklar värderingskonflikter
101
Värderingskonflikter i ensemblegruppen
104
Den goda rådgivaren
104
Några grundregler för ”den goda rådgivaren
108
Regler och normer
110
Normernas betydelse för gruppen
110
Sanktioner och bestraffning
112
Normsättning
113
Beslutsfattande
114
Majoritetsbeslut
114
Consensus
115
Minoritetsbeslut
117
Utformning och planering
119
Förutsättningar och omständigheter
121
Mål och aktiviteter
125
Ledarens egenskaper och förhållningssätt
128
Ledarens egenskaper
128
Självkännedom
129
Tolerans
129
Positiv inställning
129
Engagemang
129
Empati
130
Öppenhet
130
Struktur och flexibilitet
130
Förhållningssätt
133
Styrande (jag bestämmer
133
Påverkande (jag tycker
133
Underlättande (jag hjälper
134
Delegerande (jag observerar
135
Gruppens utvecklingsfaser
138
Planeringsfasen och inledningsorienteringsfasen
139
Utformning och planering samt färdigheter och förhållningssätt
141
Mål, aktiviteter och grupprocesser
143
Syfte, behov och roller
148
Övergångsfas/konfliktfas
149
Går verkligen alla grupper igenom konfliktfasen
149
Mål och aktiviteter
150
Grupprocesser
153
Färdigheter och förhållningssätt
154
Syften, behov och roller
156
Närmandefasen
157
Mål och aktiviteter
158
Grupprocesser
159
Färdigheter och förhållningssätt
160
Syfte, behov och roller
161
Samarbetsfasen
162
Mål och aktiviteter
163
Grupprocesser
164
Syften, behov och roller – färdigheter och förhållningssätt
168
Utformning
170
Separationsfasen
172
Mål och aktiviteter – utformning och planering
174
Grupprocesser – syften, behov och roller – färdigheter och förhållningssätt
175
Speciella förhållanden
176
Kulturskola/Musikskola
177
Fritidsgårdar
178
Sammanfattning
Tack
11
Förord
12
Till vem riktar sig den här boken
15
Gruppen–individen
15
Definition av en grupp
16
Gruppens psykiska klimat
16
Stödjande klimat
16
Försvarsinriktat klimat
18
En modell för hur man jobbar med grupper
19
Komponenter
20
Utvecklingsfaser
21
Syften, behov och roller
23
Organisationens syften
23
Uttalade syften
23
Dolda syften
25
Deltagarnas syften och behov
25
Instrumentella syften
26
Socioemotionella syften och behov
29
Deltagarnas roller
30
Den informella rollen
30
Den formella rollen
32
Instrumentella rollfunktioner
33
Socioemotionella rollfunktioner
34
Självcentrerade rollfunktioner
35
När rollfunktionerna har gått snett
36
Psykologiska försvar
38
Individuella psykologiska försvar
40
Gruppförsvar
41
Två andra former av gruppsykologiskt försvar
42
Status, makt och hierarki
43
Förvärvad status
44
Tillskriven status
45
Att förändra sin status
47
Grupprocesser
48
Kommunikation
48
Definition
49
Kommunikation i praktiken
50
Envägskommunikation
51
Tvåvägskommunikation – Kommunikation med feedback
51
Falsk tvåvägskommunikation
51
Kommunikation i stödjande resp försvarsinriktat klimat
52
Metoder för förbättrad kommunikation
53
Accepterande språk
61
Vem äger problemet
62
Hur vet man vem som äger problemet
63
Aktivt lyssnande
66
Risker med aktivt lyssnande
67
Jag-budskap (och du-budskap
71
Vilka metoder ska man använda
72
Transaktionsanalys – ett annat sätt att se på kommunikation
77
Problem- och konflikthantering
78
Vad är en konflikt
78
Grupp- och individkonflikter
80
Metoder för konflikthantering
80
Konfliktförebyggande färdigheter
80
Sammankoppling
81
Omformulering
81
Klargörande
82
Avstämning
83
Gräns- och normsättning
83
Empati
84
Stödjande
84
Den 3:e vägen – alla vinner, ingen förlorar
85
Metod 1 och 2
85
Metod 1
86
Metod 2
87
Metod 3 – båda vinner
88
Lösning enligt metod 1
88
Lösning enligt metod 3
90
Metod 3 i sex steg
90
Logiska och naturliga konsekvenser
91
Skillnaden mellan konsekvens och straff/belöning
91
Naturliga konsekvenser
91
Logiska konsekvenser
92
Riktlinjer för logiska konsekvenser
92
Ge en valmöjlighet
93
Låt eleven/eleverna själva vara med och fastställa konsekvenserna
94
Se till att konsekvenserna verkligen är relaterade till handlingen
94
Ge bara valmöjligheter som du kan leva med
94
Behandla dina elever med respekt
95
Låt dem välja en gång och handla sedan
95
Om det inte fungerar då
97
Värderingskonflikter
98
Hur känner man igen en värderingskonflikt
99
Varför fungerar inte jag-budskap och metod 3
99
Hur man tacklar värderingskonflikter
101
Värderingskonflikter i ensemblegruppen
104
Den goda rådgivaren
104
Några grundregler för ”den goda rådgivaren
108
Regler och normer
110
Normernas betydelse för gruppen
110
Sanktioner och bestraffning
112
Normsättning
113
Beslutsfattande
114
Majoritetsbeslut
114
Consensus
115
Minoritetsbeslut
117
Utformning och planering
119
Förutsättningar och omständigheter
121
Mål och aktiviteter
125
Ledarens egenskaper och förhållningssätt
128
Ledarens egenskaper
128
Självkännedom
129
Tolerans
129
Positiv inställning
129
Engagemang
129
Empati
130
Öppenhet
130
Struktur och flexibilitet
130
Förhållningssätt
133
Styrande (jag bestämmer
133
Påverkande (jag tycker
133
Underlättande (jag hjälper
134
Delegerande (jag observerar
135
Gruppens utvecklingsfaser
138
Planeringsfasen och inledningsorienteringsfasen
139
Utformning och planering samt färdigheter och förhållningssätt
141
Mål, aktiviteter och grupprocesser
143
Syfte, behov och roller
148
Övergångsfas/konfliktfas
149
Går verkligen alla grupper igenom konfliktfasen
149
Mål och aktiviteter
150
Grupprocesser
153
Färdigheter och förhållningssätt
154
Syften, behov och roller
156
Närmandefasen
157
Mål och aktiviteter
158
Grupprocesser
159
Färdigheter och förhållningssätt
160
Syfte, behov och roller
161
Samarbetsfasen
162
Mål och aktiviteter
163
Grupprocesser
164
Syften, behov och roller – färdigheter och förhållningssätt
168
Utformning
170
Separationsfasen
172
Mål och aktiviteter – utformning och planering
174
Grupprocesser – syften, behov och roller – färdigheter och förhållningssätt
175
Speciella förhållanden
176
Kulturskola/Musikskola
177
Fritidsgårdar
178
Sammanfattning